Uppe längre än till nio?

Hejhopp.

Har haft en riktigt kanon dag!
Jag var ledig fram till klockan två, tänkte att jag skulle ta lite sovmorgon. Men vaknade ändå halv sju!
Så jag kollade mailen och lite facebook. Sen gick jag ut och sprang en rund. Men eftersom jag fortfarande var förkyld fick jag gå och spring om vart annat!
När jag kom tillbaka duschade jag och skrev ännu lite mer mail och skype:ade med felicia och johanna.
När den andra au pairen Annelie hade slutat och var klar med sitt skype möte så tog vi bussen till en tjej som heter therese. (som jag ska fika med imorgon)
Vi åkte dit och sa hej och gick sedan tillbaka.
Det var en promenad på ungefär 40 minuter, och det var riktigt skönt och trevligt!
när vi kom hem igen åt jag lunch och började sedan att jobba.
alla tre pojkarna var goa. men tvillingarna var lite griniga runt fyra tiden för att de inte hade sovit sin eftermiddags nap.
men när de fick lite mat i sig var de på tiptop igen.
När vi hade ätit middag och tvillingarna hade lagt sig så byggde jag och Alexander med klossar och och läste böcker.
Jag sitter nu här och chillar och äter frukt, medans vi värd föräldrar försöker lägga Alexander. men han tvär vägrar!! bara gråter och gråter! hoppas att han somnar snart!
jag däremot ska försöka vara vaken längre än till klockan nio! vilket är ganska svårt! riktigt skönt att sova haha

Nattinatt

Nu ligger jag i min stora amerikanska säng och ska se på ett greys anatomy avsnitt innan jag somnar.
Som jag skrev förut har barnen varit lite små tjuriga idag men vi har haft några riktigt mysiga stunder.
men eftersom Alexander vägrade att ta sin nap och han hade dessutom sovigt dåligt inatt så fick min värdpappa köra runt honom i bilen för att han skulle sova.
efter att alla barnen hade somnat så skrev jag brev till farmor och farfar och försökte sedan aktivera mitt amerikanska simkort jag fick på au pair skolan. men jag fatta nada, så jag struntade i det och väntar tills onsdag då jag och marcus min värdpappa ska till downtown och jag ska köpa en telefon.

godnatt och pusss o kram

Tjuriga barn

Hejhopp
Idag har inte hänt speciellt mycket i Seattle faktiskt.
Jag började jobba klockan 8 i´morse tillsammans med nannyn och den andra au pairen som är här.
Alla tre barnen har varit lite tjuriga idag för att dom har sovit dåligt.
Men vi har lekt både utomhus och innomhus.
Nu har jag rast eftersom jag jobbar 8-8 idag!
och idag har jag faktiskt lite hemlängtan! då var det skönt att mamma och pappa fanns på skype! det är någon världens bästa uppfining när man är så här långt bort.
Imorgon (tisdag) börjar jag inte jobba förräns klockan två så då vet jag inte riktigt vad jag ska göra! jag ska nog ta mig en liten löprunda och sen försöka utforska staden lite, om jag vågar!

Händelserik dag

Ännu en gång så vaknade jag super tidigt för att jag inte har kommit in i seattle tiden än.
så jag tänkte berätta lite om min gårdag.
när jag kom ner vid sju så var alla vakna utom reidar en av tvillingarna, han låg fortfarande och sov.
När han hade vaknat och vi alla hade ätit frukost så gick jag och Anna-lisa ner med alla barnen till parken, det bör tillägas att klockan bara var 8 på morgonen när detta hände.
Och alla var typ uppe! lektre med sina barn eller var ute och sprang. tokigt!
När vi hade lekt ett tag och parken och pojkarna hade hunnit bli smutsiga och tvillingarna lite trötta och tjuriga så var det dags att gå hem så dom kunde ta sin nap.
När vi kom tillbaka hade Nannyn kommit. så när tvillingarna hade somnat med uppsikt av nannyn så åkte jag Anna-lisa, Marcus och Alexander in till downtown.
Först åkte vi till en utsiktsplats med helt underbara utsikt över staden, sånt jag bara har sett på grey´s anatomy hihi.
efter det så åkte vi till en marknad inne i stan med massa olika fruktstånd och liknande.
Där fanns också den första starbucks i hela världen!
När vi hade kollat runt lite var det dags för lunch för att vi skulle hinna hem igen lagom till Alexanders nap.
Vi åkte hem och Alexander somnade i bilen så när vi kom hem så vägrade han att sova!
Så vi tog med oss Alexander och tvillingarna ner till sjön för att bada.
Och det var så himla coolt. för även fast det var över 20 grader varmt så såg man berg med massor utav snö i horisonten, supercoolt!
jag hade inga badkläder med mig ner till stranden för jag hade inte tänkt bada.
men jag gick i med alexander till benen, och när vågorna kom var jag helt genomblöt!
jag fick byta alla mina kläder när vi kom hem.
när vi kom hem var det mest lugnt. barnen lekte vi åt mat och när barnen hade somnat klockade jag på ett och ett halv avsnitt av true blood innan jag gick och la mig.

Första dagen riktiga dagen i Seattle

I morse vaknade jag 05:30 Seattle tid helt av mig själv, solen hade inte ens gått upp än! det märktes att man fortfarande var inne i New york tiden.
Vid sex gick jag upp och duschade och gjorde mig iordning och gicks sedan ner och åt frukost. Alexander och Axel var vakna med Reidar sov fortfarande.
Vid åtta tiden gick vi ner till parken och lekte ungefär en timme och sen har jag och Alexander lekt lite på baksidan medans tvillingarna gick och la sig för sin nap.
Nu ska vi snart ner och kolla på staden och äta lunch innan Alexander ska ta sin nap.

och nu ska ni få lite bilder från New york!
puss och kram
BrooklynbrigeFrihetsgudinnan, tyvärr kom vi inte närmare än såhär Top of the rockEmpire state buldningutsikt över New york

Seattle

Nu har jag kommit fram till Seattle och min värdfamilj.
det känns helt galet, nu är det verkligen på riktigt! familjen känns verkligen hur bra som helst.
Tvillingarna sov när jag kom, men Alexander var vaken en riktigt goding!
Nu ligger jag är i en jättestor och skön säng men lite blandade känslor.
Det är hur spännande och roligt som helst, men det är nu man börjar förstå att man ska vara borta ett helt år och att man inte bara är på semester! allt är på riktigt nu!
Vi får se vad som händer imorgon bitti, då lovar jag i alla fall att New york bilderna kommer upp!
god natt!

New york makes you feel brand new

Idag har jag haft en helt otrolig dag som inte går att beskriva med ord!
Jag har haft min första dag i New york city, och det var helt grymt.
Vi lämnade skolan kvart i ett och åkte från long island och in mot Manhattan.
När vi väl kom fram så fick vi springa av bussen till en färja för att se frihetsgudinnan. (nästan färja skulle inte gå förrän om en halvtimma och guiden ville inte vänta) vi sprang i alla fall som galningen en hel busslast med turister och han med färjan.
Väl på färjan fick vi äntligen se den efterlängtade frihetsgudinnan, Hon var mycket mindre än vad jag hade förväntat mig att hon skulle vara. men det var ju ändå hur coolt som helst.
Efter frihetsgudinnan fick vien guidad busstur genom Manhattan vilket också var hur coolt som helst. vi fick veta vart kändisar bodde, se time squre empire state buldning och massa annat.
Vi avslutade buss turen vid rocker feller center där vi fick åka upp till något som kallas top of the rock.
Det är den högsta utkiksplatsen i hela New York.
Vi åkte upp med hiss till 67 vågningen och hade en helt fantastikst utsikt över hela New york. Det går inte att förklara känslan man fick när man tittade ut över staden med ord, det var helt underbart.
tyvärr var det lite dissigt så bilderna blev inte så jättebra. men det var ändå en helt galen upplevelse.
När vi väl kommer ner från top of the rock var vi så hungriga att vi inte visste vart vi skulle göra av oss själva! så vi gick till ett ställe som heter Fridays (det finns även i Sverige).
Jag åt en supergod pasat, vilket är det ända riktigt goda jag ätit sen jag kom hit. man får mest vitt bröd.
När vi var färdiga med vår mat var vi tvugna att gå tillbaka till bussen för att hinna.
Men bara att gå på New Yorks gatorvar underbart!

Imorgon bär det äntligen av till Seattle och min värdfamilj. jag är jättespänd, och lite nervös men det ska bli så himla roligt.
Jag lägger upp bilder från New york när jag kommer fram till Seattle eftersom jag glömt kamera sladden vi resväskan och resväskan är inlåst!!

Dag två

Andra riktigt dagen på au pair skolan. Även denna dagen har varit lång! vaknade halv sju (halv ett svensktid) läst lite kläde på mig, sminkade mig och gick och åt frukost vid kvart över sju.
vi har haft lektioner hela dagen mellan kvart över 8 på morgonen till halv nio på kvällen, självklart med lite raster och sådär. men det har varit många timmar.

och eftersom skorsten rasade in i matsalen så går så kan vi fortfarande inte var där och äta.
så vi äter alla våra måltider utomhus! det är halvkul, för det första är det massa getingar. för det andra finns det nästan inga bord att sitta vid! och dessutom smakar inte maten någonting alls.

jaja, nu på kvällen har vi haft en workshop med en amerikanspolis som har berättat om saker man får och inte får göra i USA. Han var huur go som helst.

Nu sitter jag i sängen på rummet och ska snart duscha och sen sova!! imorgon är det new york hela dagen och på fredag får jag äntligen åka till min familj i Seattle!

Framme i amerikat

Äntligen har jag fått fixat mig en blogg, så nu kommer ni kunna läsa om mina dagar i Seattle.

Det var en riktigt lång resa från landvetter tills jag var framme på au pair traning school på Long island.
Jag åkte hemifrån halv fem på måndag morgon svensktid, Jag flög först till arlanda vilket bara tog en 50 minuter, sedan fick jag och de 9 andra tjejerna jag flög med vänta på arland i 3 timmar innan vi kunde flyga vidare mot New york.
Flygresan till New york tog 8,5 timmar och vi hade massa turbulans under senare halvan av flygresan. Och under landningen hade vi så mycket turbulens att jag kräktes.
När vi väl hade landat säkert på flygplatsen fick vi hämta våra väskor och åka med buss mot skolan, Eftersom vi kom mitt i rusningstrafiken så tog det 3 timmar till skolan. så vi var framme klockan 5 amerikanstid, klockan var då alltså elva svensktid.
Så jag hade du varit vaken i 19 timmar men inte fick man sova inte. klockan halv sju var det informationsmöte och mat.
man jag kom i säng ungefär halv elva amerikanstid och hade då jag varit vaken i 24 timmar.

Idag tisdag har vi haft lektioner mellan kvart över 8 och halv 7 men lite raster och lunch såklart.
och mitt under en av lektionerna så började golvet skaka, det hade varit en jordbävning i Washington och vi kände efterskalvet hela vägen till long island.
Det var inte så farligt men skorstenen på våran matsal gick sönder och ramlade igenom taket så vi har inte kunnat äta middag i matsalen idag och kommer nog inte kunna äta där på resten av veckan.

Nu är klockan kvart i nio här och jag ska snart gå och lägga mig.